Bij de meest eenvoudige transportsystemen vinden we de manuele monorail. In dit uitgebreid gamma vinden we profielen, bochten en wissels in 5 verschillende types van belasting. Een aanvulling op de manuele monorail vormen de hangbruggen die al dan niet verklonken kunnen worden met de monorail, om bijvoorbeeld rangeerzones te maken. Een variant op de hangbrug is de slingerbalk, die gekenmerkt wordt door een zeer soepele loop.

Bij manuele systemen beperken we het gewicht in de regel tot max. 1000 kg. Indien we een manuele monorail enkel lokaal gaan automatiseren, spreken we van semi-automatische systemen. Door middel van een pusher wordt een bufferzone automatisch geleegd. Een transfer zorgt voor de verplaatsing van de last doorheen bijvoorbeeld een sproeicabine.

Bij automatische systemen onderscheiden we twee hoofdgroepen :

  • Bij conveyors worden de lasten rechtstreeks aan de ketting bevestigd en verplaatsen deze lasten zich zolang de ketting beweegt.
  • Bij power & free systemen hangt de last in een draagrail en hebben we zones waarbij de ketting gekoppeld of ontkoppeld wordt aan de draagrol. Op deze wijze hebben we binnen een volcontinu systeem de mogelijkheid om lasten te laten stilstaan. Denken we hierbij bijvoorbeeld aan een bakoven.

Het monorailsysteem is het meest standaard systeem om uw interne processen te ondersteunen.

Het monorailsysteem laat toe, al naargelang de noodwendigheid, verschillende systemen in te lassen.

Elektrisch aangedreven en computergestuurde toevoegingen aan het standaard monorailsysteem beschouwen we als semiautomatisch.

In het ontwerp van een nieuwe lakinstallatie is de keuze van een Power & Free systeem een praktische en betrouwbare oplossing.

Anders dan bij Power  & Free is de ROB Conveyor een volautomatisch continu aangedreven kettingsysteem, waarbij de last zich verplaatst zolang d